Tariefveranderingen in 2024: Wat Gaat Stijgen?

Hogere Kosten voor Autorijden


In 2024 zal het autorijden in Nederland merkbaar duurder worden. Deze verhoging komt voort uit een combinatie van factoren. Ten eerste wordt de wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting) verhoogd. Dit is een belasting op het hebben van een auto. Het bedrag hangt af van het gewicht en de brandstof van de auto. Daarnaast stijgt ook de aanschafbelasting BPM (Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen), een belasting die geheven wordt op de aankoop van nieuwe auto's. Het is belangrijk om te beseffen dat deze verhogingen een significante impact kunnen hebben op zowel nieuwe als bestaande autobezitters. Verder zien we dat verschillende steden in Nederland besluiten om hun parkeertarieven te verhogen. Dit kan een directe impact hebben op de kosten van het autorijden, vooral voor degenen die regelmatig in stedelijke gebieden parkeren.

Stabiliteit in Brandstofaccijns

Geen Verhoging van Accijns op Brandstof


Een lichtpuntje is dat de eerder voorgestelde verhoging van accijns op benzine en diesel niet wordt doorgevoerd. Desondanks stijgen andere kosten, zoals de motorrijtuigenbelasting in de meeste provincies en hogere belasting bij aankoop van nieuwe auto's.


Een lichtpuntje voor automobilisten is dat de voorgestelde verhoging van de accijns op benzine en diesel, die gepland stond voor 1 januari 2024, niet zal worden doorgevoerd. Dit betekent dat, ondanks de verhogingen in andere gebieden, de kosten aan de pomp niet extra zullen stijgen door verhoogde belastingen. Deze beslissing om de accijnsverhoging niet door te voeren, biedt enige verlichting voor automobilisten die zich zorgen maken over stijgende kosten. Desalniettemin, zoals eerder vermeld, zullen automobilisten op andere manieren meer moeten betalen.


De Toekomst van Elektrische Voertuigen

Opvallend is ook de situatie rond elektrische auto's. Momenteel zijn eigenaren van elektrische voertuigen vrijgesteld van BPM en wegenbelasting, wat een significante besparing oplevert. Echter, vanaf 2025 is het waarschijnlijk dat ook zij zullen moeten beginnen met het betalen van deze belastingen. Deze verandering is een teken van hoe de Nederlandse regering de fiscale behandeling van elektrische voertuigen aanpast, waarschijnlijk in reactie op de toenemende populariteit en normalisering van deze voertuigen. Voor nu blijven elektrische auto-eigenaren echter nog steeds profiteren van deze fiscale voordelen.


Bijtelling voor Leaseauto's

Een ander belangrijk aspect is de bijtelling voor het privégebruik van leaseauto's. Dit is een extra belasting die geheven wordt op werknemers die hun zakelijke auto ook voor privédoeleinden gebruiken. Er zijn twee tarieven voor de bijtelling: 22% van de cataloguswaarde voor gewone leaseauto's en 16% voor volledig elektrische auto's. Deze bijtelling is alleen van toepassing als men meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt met de leaseauto. Het is belangrijk voor leaseauto-gebruikers om zich bewust te zijn van deze drempel en de bijbehorende fiscale implicaties.


De verlaagde bijtelling voor elektrische auto's is echter niet onbeperkt. Deze kent een bovengrens van 30.000 euro. Dit betekent dat als men een elektrische auto koopt die duurder is dan dit bedrag, het meerdere deel onderworpen wordt aan het hogere bijtellingstarief van 22%. Ook in 2024 blijft deze regeling ongewijzigd.


Toename Onbelaste Kilometervergoeding: Een Welkome Verlichting voor Automobilisten


In een tijd waarin de kosten voor automobilisten steeds verder oplopen, komt er eindelijk wat verlichting. De onbelaste kilometervergoeding, een essentieel element voor iedereen die met de auto naar het werk reist, zal in 2024 aanzienlijk stijgen. Deze verhoging van 21 naar 23 cent per kilometer is een directe reactie op de stijgende brandstofprijzen en het algemene onderhoud van voertuigen. Het is een ontwikkeling die veel werknemers zal aanspreken, vooral zij die dagelijks aanzienlijke afstanden afleggen voor hun woon-werkverkeer. Deze verhoging kan gezien worden als een gedeeltelijke compensatie voor de toenemende kosten die automobilisten dragen. Het is een bemoedigende stap die benadrukt hoe belangrijk het is om de lasten van werkende individuen te verlichten in tijden van economische druk.


Stijging in BPM en Wegenbelasting: Een Onvermijdelijke Last


De belasting van personenauto's en motorrijtuigen (BPM) en de motorrijtuigenbelasting (MRB) ondergaan een significante stijging. Deze verhoging treft vooral nieuwe auto’s, waarbij de BPM stijgt van 400 naar 440 euro in 2024, en dit bedrag zal zelfs verder toenemen naar 600 euro in 2025. Deze stijgingen zijn een reflectie van de overheidsdoelstellingen om duurzame transportmiddelen te stimuleren. Tegelijkertijd zal de MRB ook toenemen, met name in Noord-Holland. Hierbij wordt Zuid-Holland de provincie met de hoogste MRB. Deze verhogingen zijn indicatief voor de algemene trend waarin de kosten voor het bezit en gebruik van een auto toenemen, deels als gevolg van milieuoverwegingen, maar ook als een manier om extra inkomsten te genereren voor de overheid.

Provinciale%20opcenten%20(in%20procenten)

Bron: CBS gegevens

Verkeersboetes Worden Duurder: Een Duidelijke Waarschuwing


Verkeersboetes krijgen in 2024 een forse verhoging. Deze stijging van ongeveer 10% voor veelvoorkomende overtredingen, zoals rijden met een mobiele telefoon, onnodig links rijden, en door rood rijden, is een duidelijk signaal naar bestuurders. Deze verhoging wordt niet alleen ingevoerd als aanpassing aan de inflatie, maar ook als een maatregel om begrotingstekorten tegen te gaan. Deze verhogingen zijn bedoeld om verkeersveiligheid te bevorderen en bestuurders aan te moedigen zich aan de verkeersregels te houden. Het is een strategie die aantoont dat de overheid serieuze stappen neemt om de verkeersveiligheid te verhogen.


Duurder Parkeren in Steden: Een Extra Kostenpost


In verscheidene Nederlandse steden, zoals Utrecht, Maastricht en Hengelo, worden de parkeertarieven in 2024 verhoogd, soms tot wel 24,6%. Deze stijgingen hebben een directe impact op automobilisten die regelmatig in deze steden parkeren. Het is een ontwikkeling die aansluit bij de bredere trend van stedelijke gebieden die proberen het autoverkeer te beperken en alternatieve vervoerswijzen te stimuleren. Voor inwoners en bezoekers van deze steden betekent dit een aanzienlijke extra kostenpost, vooral voor diegenen die afhankelijk zijn van hun auto voor dagelijkse bezigheden.


Treinkaartjes en OV-fietsen: Een Gemengd Beeld


Voor treinreizigers is er in 2024 een lichtpuntje: de prijzen van treinkaartjes en abonnementen van de NS blijven gelijk. Dit is een welkome ontwikkeling, vooral in een tijd waarin veel andere vervoerskosten stijgen. Echter, voor internationale treinreizen en het huren van OV-fietsen ziet het beeld er minder rooskleurig uit. De tarieven voor


Internationale treinen stijgen met 7,85%, terwijl het huren van een OV-fiets ook duurder wordt, namelijk 4,55 euro per 24 uur. Deze prijsstijgingen kunnen een belemmering vormen voor mensen die afhankelijk zijn van deze diensten voor hun dagelijkse reizen of voor toeristische doeleinden.


Vliegtaks Stijgt: Een Hogere Kosten voor Luchtvaartreizigers


De belasting op vliegtickets, vaak aangeduid als vliegtaks, zal met bijna 10% stijgen. Deze verhoging, die neerkomt op 2,62 euro per ticket, verhoogt de totale vliegtaks naar 29,05 euro per ticket. Deze maatregel is een onderdeel van de bredere inspanningen om milieubewust reizen te bevorderen en de impact van luchtvaart op het milieu te verminderen. Interessant is dat deze belasting niet geldt voor overstappers en kinderen jonger dan twee jaar, wat een poging is om de lasten enigszins te verlichten voor bepaalde groepen reizigers.


Duurdere Parkeertarieven: Een Groeiende Last voor Stedelijke Automobilisten


In lijn met de trend van duurder wordend parkeren in de steden, zullen parkeertarieven in diverse steden verder stijgen, met Utrecht als opvallende koploper. Bovendien breiden verschillende gemeenten het gebied voor betaald parkeren uit. Dit heeft een aanzienlijke impact op automobilisten die regelmatig in deze gebieden moeten zijn, zowel voor werk als privé doeleinden. Deze verhogingen en uitbreidingen zijn onderdeel van een grotere strategie om stedelijke gebieden leefbaarder en minder afhankelijk te maken, maar brengen onvermijdelijk extra kosten met zich mee voor de automobilist.

In het licht van deze veranderingen in verkeersgerelateerde kosten, kan het raadzaam zijn om professionele hulp te zoeken voor uw financiële planning en administratie. Een accountant of boekhouder kan niet alleen helpen bij het navigeren door deze nieuwe kosten, maar biedt ook waardevolle inzichten en strategieën om uw financiën effectief te beheren. Voor een uitgebreide lijst van gekwalificeerde Accountants en boekhouder , bezoek de GoudenGids. Hier vindt u een overzicht van professionals in uw regio die u kunnen ondersteunen bij het optimaliseren van uw fiscale situatie en het plannen van uw uitgaven in het licht van deze nieuwe fiscale wijzigingen.

Op zoek naar Administratie- en boekhoudkantoren?
Geef uw postcode of stad in om resultaten te krijgen

Gerelateerde artikelen